Thursday, February 10, 2011

Malas … katakan tak nak …

MALAS ... siapa yang x kenal malas ???

Hari ini saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu ilmu dengan sahabat2 .Malas satu sifat yang tidak asing lagi atau dalam bahasa inggeris dipanggil familiar dengan diri kita termasuklah saya dan sahabat2 sekelian. Kalau diimbas balik, sifat malas ini adalah salah satu sifat yang sudah ’melekat’ pada diri kita sejak kecik lagi malah bukan kita sahaja yang mengalaminya bahkan semua manusia mengalami benda yang sama.

Saya pernah membaca satu buku iaitu Hadis untuk Membina Modal Insan tapi saya terlupa karangan siapa. Saya rasa ramai yang pernah dengar hadith ini dan kita akan sering jumpanya dalam mathurat.

Dari Anas bin Malik daripada Rasulullah S.A.W dalam doanya :

اللهم أني أعوذبك من الهم والحزن وأعوذبك من العجز والكسل وأعوذبك من الجبن والبخل وأعوذبك من غلبة الدين وقهر الرجال .

Maksudnya: Ya Allah ya tuhanku, aku berlindung dari keluh kesah dan kesedihan, dan berlindung dari kelemahan dan kemalasan, dan aku berlindung dari pengecut dan bakhil, dan aku berlindung dari bebanan hutang dan penindasan orang.

Hadith di atas ini menunjukkan kepada kita semua bahawa Rasulullah menyuruh kita menjauhi sifat malas ini. Sifat ini tergolong dlm sifat yg buruk .. syaitan dah berjanji depan Allah yng syaitan akan merosakkan anak adam seluruhnya. Malas ini pun adalah salah satu agenda syaitan.

Kalau sahabat2 semua perasan, bila saat kita nak buat baik je .perasaan malas ini datang tiba2 je tanpa diundang tapi kalau kita nk buat perkara yang menghala kepada keburukan semua malas tu hilang .

Pesanan buat semua agar kita berhati-hati agar tidak terpengaruh dengan penangan sifat malas ni. Cuba kita sibukkan diri kita dengan perbuatan yang berfaedah dan bermaafat. InsyaAllah Allah akan tolong kita kalau kita berusaha. Bak kata pepatah ”hendak seribu daya , tak nak seribu dalil’’. (*_*)

No comments: